הקמת חנות וירטואלית למזון
מנהלים מכולת קטנה בפינת הרחוב? יש לכם רשת ענפה של סופרים? הגיע הזמן לעבור גם למכירות אונליין. בישראל, כמו גם במדינות רבות ברחבי העולם, התחרות על תחום המזון היא רבה. כדי שהעסק יצליח ויגדל, חובה לאפשר ללקוחות לרכוש מוצרי מזון גם דרך האינטרנט.
מה אפשר למכור בחנות וירטואלית למזון?
בחנות אינטרנטית המיועדת למכירת מוצרי מזון, ניתן למכור מוצרים רבים ממגוון רחב של קטגוריות, לדוגמה:
- מוצרי חלב – גבינות, יוגורטים, חמאה, שמנת לבישול, מעדני חלב.
- מוצרים מן החי – עופות קפואים, בשר טרי, שניצלונים, דגים.
- פירות וירקות – פירות העונה, ירקות טריים, עשבי תיבול, פירות יבשים.
- קפואים – ירקות קפואים, מגשי פיצה, בורקסים, גלידה.
- דברי מכולת – אורז, פסטה, סוכר, ביצים, רטבים, אבקות מרק, שימורים.
- חטיפים ודגנים – קורנפלקס, חטיפי אנרגיה, ממתקים, שוקולד.
- מאפים – לחמים, פיתות, לחמניות, עוגות, בורקסים, פריכיות.
- משקאות – שתיה חריפה, שתיה חמה, משקאות קלים, מיצים טבעיים, מים מינרליים.
בחנויות גדולות נהוג לכלול קטגוריות נוספות כמו מזון מוכן, מוצרי היגיינה, כלים חד פעמיים, תמרוקים, ואף מכשירי חשמל, בגדים או רהיטים.
החנות הווירטואלית למזון יכולה לפנות לקהל הרחב, או שניתן למקד אותה כחנות קונספט לקהל יעד מסוים, כגון חנות לאוכל בריא, חנות עם מוצרים טבעיים בלבד, חנות למזון טבעוני, חנות למזון ממותג תוצרת חוץ, חנות לפיצוחים וממתקים, חנות לפירות וירקות, מאפייה או חנות למוצרי מזון במחירים זולים במיוחד.
מה היתרונות של חנות וירטואלית למוצרי מזון עבור הלקוח?
בשנים האחרונות רואים מגמה ברורה של עליה בכמות הרוכשים מזון באינטרנט על חשבון הגעה פיסית לחנויות המזון. לקוחות רבים אוהבים להשתמש בשירותי האינטרנט ולהזמין מצרכי מזון ברשת מהרבה מאוד סיבות.
ראשית, החנות הווירטואלית מספקת זמינות 24/7 תוך אפשרות למשלוחים בכל רחבי הארץ. מבחינת זמינות, באינטרנט ניתן לבצע הזמנה מחנות למוצרי מזון הנמצאת רחוק מאוד מאזור המגורים. יתרה מכך, הרכישה באינטרנט חוסכת מהלקוחות הוצאות כספיות על נסיעות ודלק ופוטרת אותם מהצורך לחפש חנייה. המזון מגיע עד בית הלקוח בקירור ושומר על טריותו ואיכותו.
כשקונים באינטרנט, נהנים מהשקט ומהשלווה שבבית. אין צורך להסתובב עם עגלת קניות כדי לחפש את המוצרים, לחכות בתור ארוך כדי לבצע את התשלום (בייחוד בימים עמוסים כמו ימי שישי וערבי חג) או לסחוב את המוצרים כל הדרך עד הבית. אם לא זוכרים אם יש די ביצים לאפות עוגה, אין צורך להתלבט או להתקשר לשאר בני הבית כדי שיפתחו את המקרר, אפשר לבדוק זאת עצמאית לפני הוספת הביצים לעגלת הקניות.
רכישות באינטרנט מתאימות במיוחד לאנשים מבוגרים, לבעלי מוגבלויות ולמשפחות שמסיבות שונות מתקשות לצאת מהבית ולערוך קניות בחוץ.
בחנות וירטואלית קיים ניצול טוב יותר למבצעים המיוחדים, לצבירת נקודות או לקופונים מאשר בחנות פיזית, שכן ניתן להשוות "בראש שקט" את האפשרויות השונות מבלי להחמיץ מבצע רלוונטי. כך, הקונה מבחינתו נהנה מהמבצעים, והמוכר מבחינתו מקדם מוצרים שחשוב לו למכור יותר ומגדיל את ההכנסות מהעסק.
חנות למכירת מוצרי מזון באינטרנט - מה מיוחד בה?
כדי שהחנות האלקטרונית לרכישת מוצרי מזון שאתם מקימים תצליח, חשוב לתכנן אותה כך שהלקוח יוכל להתמצא בה בקלות, למצוא במהירות את המוצרים שהוא צריך ולהוסיפם לעגלת הקניות הווירטואלית במהירות המירבית. חוויית משתמש טובה באתר תביא ללקוחות מרוצים יותר, אשר חוזרים לרכישות נוספות וממליצים לחברים על אתר המכירות שלכם.
כדי להקל על איתור המוצרים, צריך בראש ובראשונה לדאוג שהמבנה ההיררכי של קטגוריות המוצרים בחנות יהיה קל להתמצאות. ריבוי יתר של קטגוריות, או לחילופין מיעוט קטגוריות תוך העמסת הרבה מאוד מוצרים בכל קטגוריה, עלולים להקשות על איתור המוצרים בחנות.
בכל עמודי האתר יש להציג "פירורי לחם", כלומר את מסלול ההגעה לעמוד הנוכחי מדף הבית. לדוגמה: דף הבית » מוצרי חלב » גבינות » גבינות למריחה.
החיפוש באתר צריך להיות נוח לשימוש. על החיפוש להופיע בצורה בולטת בעמוד, והוא צריך לאפשר איתור מוצרים בצורה קלה לפי שם המוצר, המותג או המק"ט. רצוי שכבר בעת ההקלדה בשדה החיפוש, תבוצע השלמה אוטומטית של שמות מוצרים אפשריים ואף תוצג תמונתם בתצוגה מוקדמת.
מבחינה עיצובית, תצוגת האתר צריכה לנצל 100% מרוחב המסך וללא שוליים בצדדים. באופן הזה, יוצגו יותר פריטים בשורה וכמות הגלילה מטה שנדרשת לשם מעבר על כלל המוצרים בקטגוריה תהיה מינימלית.
עגלת הקניות צריכה להיות עגלה צפה. עגלה צפה היא עגלת קניות שמופיעה בכל דפי האתר השונים (לרבות העמוד הראשי, עמודי הקטגוריה ועמודי המוצרים), והיא תמיד באזור הנראה לעין על המסך, גם בעת גלילת המסך כלפי מטה. הוספת מוצרים לעגלת הקניות חייבת להיות ישירה, כלומר שלא יהיה צורך להכנס לעמוד המוצר על מנת להוסיפו לעגלה, ושניתן יהיה להוסיפו ישירות מעמוד הקטגוריה שבו רואים את כל המוצרים בקטגוריה. בניגוד, למשל, לחנות וירטואלית למוצרי חשמל שבה הגולש מעוניין להכנס לעמוד המקרר ולקרוא עליו בטרם הוספתו לעגלה, בחנות וירטואלית למזון את הגולש לא מעניין להכנס לעמוד העגבניה ולקרוא עליה.
באתרים למכירת מזון, חשוב להשתמש במגוון "מחוללי רכישה": הנחות ומבצעים מיוחדים, מבצעי אחד פלוס אחד, מבצעי מוצר שני או שלישי בחצי המחיר, שימוש בשוברים דיגיטליים, שימוש בקופונים ועוד. ניתן להציע לרוכש "מוצרי קופה" רגע לפני התשלום, ולהציע לו מוצרים שמתאימים לאופי רכישות קודמות שלו ושעשויים לעניין אותו.
לשימור לקוחות וכדי להפוך לקוחות מזדמנים לקבועים, נאפשר לגולשים בעת הרכישה באתר לצבור נקודות ששוות כסף לרכישות חוזרות. נציע להם גם להפוך לחברי מועדון הלקוחות וליהנות ממוצרים בלעדיים וממחירים מיוחדים. לסיום, נציע להם גם להצטרף לרשימת התפוצה של האתר ולהתעדכן על המבצעים השונים בסמס או בדואר האלקטרוני.
האתגרים שבמכירת מוצרי מזון דרך האינטרנט
רכישת מוצרי מזון בחנות מקוונת היא נוחה ונגישה, אך אינה נטולת אתגרים. אתגר בולט הוא שיש רוכשים שתמיד יעדיפו לבדוק את טיב המוצר לפני רכישתו. הם חייבים למשש את החציל, להכות על האבטיח ולהריח את הגבינה בטרם הרכישה. אתגר זה יכול להרתיע חלק מהגולשים מלבצע קניית אוכל אונליין, והם יעדיפו לנסוע לחנות פיסית. כדי להתגבר על האתגר, רצוי לשלב באתר תמונות מוצרים איכותיות בתוספת פירוט מלא של תיאור המוצר מבחינת רכיביו, מספר הקלוריות, המשקל, מספר היחידות בחבילה ועוד. בנוסף, יש לאפשר מדיניות החזרת מוצרים גמישה ככל שניתן.
אתגר נוסף במכירת מזון באינטרנט הוא הצורך להעביר את מוצרי המזון באמצעי קירור, שכן הם אינם עמידים כמו מוצרים אחרים דוגמת רהיטים או בגדים. במקרה זה, יש להשתמש בציוד קירור מיוחד (כגון צידניות, קרחוניות וכו'). לעיתים, אין מנוס מלהתפשר על טווחי המשלוח. אם מדובר במשלוח לאזור מרוחק בארץ, תמיד ניתן להציע לרוכשים להגיע אל החנות בעצמם כדי לאסוף את הזמנתם. עדין, למרות ההתפשרות על טווחי המשלוח, רדיוס ההגעה ללקוחות יהיה גדול מבחנות מזון פיסית.
לשווק את החנות
חנות וירטואלית למזון יכולה לשווק לשני סוגי קהלים. הקהל הראשון הוא הקהל הרחב אשר מעוניין לרכוש את המוצרים לשימושים פרטיים, כלומר שיווק B2C או Business to Client. אם מכוונים לקהל זה, מומלץ לפרסם את החנות האינטרנטית בפייסבוק תוך מיקוד לאזורי מגורים ספציפיים, לבצע קידום אורגני לביטויי זנב ארוך ממוקדים (לדוגמה, חנות מזון אונליין בצפון), וכן לשמור על קשר עם לקוחות קבועים באמצעות רשימת תפוצה בסמסים או בדואר האלקטרוני. במקרה של חנויות קונספט המתמחות בסוג מזון מסויים, כדאי לשקול פרסום מאמרים ממומנים או סרטונים ממומנים בפורטלים רלוונטיים.
הקהל השני הוא בעלי עסקים המעוניינים ברכישה סיטונאית, דוגמת בתי קפה, מסעדות, אולמות אירועים, שירותי קייטרינג ועוד, כלומר שיווק B2B או Business to Business. אם מכוונים לקהל זה, ניתן לפנות אל הלקוחות העסקיים באופן ישיר, לאחר איתורם בגוגל או ברשתות החברתיות.
לכל סוגי הלקוחות באשר הם, ניתן להציע מבצעים כדי לעודד רכישה והצטרפות ראשונית: הצטרפות למועדון לקוחות המקנה זכאות למבצעים מיוחדים, קופוני רכישה לפני החג, מתנה על הצטרפות לשירות ועוד.
מכירת מזון באינטרנט - סיכום
אם אתה בעל חנות פיסית לממכר מוצרי מזון, מכירת מוצרי מזון באינטרנט היא הזדמנות גדולה להתרחבות ולצמיחה עסקית. גם אם אתה עסק מתחיל וללא חנות פיסית, תוכל למכור באינטרנט ולהגיע לקהלים רחבים בעלויות תפעול נמוכות. בכל מקרה, הרכישה המקוונת מביאה עימה קלות ונוחות לרוכשים, לצד מספר אתגרים למוכרים, ולכן חשיבה ותכנון נכונים בטרם הקמת חנות וירטואלית למזון באינטרנט נדרשים להצלחת המכירות.