התפתחות קישורי nofollow
עוד בראשית ימיהם של מנועי החיפוש, איכות אתרים נמדדה בעיקרה לפי תכנים באתר וקישורים נכנסים. ברגע שמקדמי האתרים השכילו להבין את החשיבות בקישורים נכנסים, החל גם עידן הספאם. בעל אתר שרצה לקדם את האתר שלו, היה נכנס לאתרים שונים ברשת ומפיץ תגובות מלאכותיות ולא רלוונטיות בפורומים ובטוקבקים השונים ובלבד שיוכל להוציא קישור מהתגובות לאתר שלו על מנת לקדמו. בעלי אותם האתרים שכמות הספאם הנוראית באתר שלהם צמחה פלאים, החליטו לחסום את המאמרים שלהם מתגובות הגולשים ולסגור את הפורומים. נפגעים נוספים מהתופעה, היו הגולשים התמימים שתוצאות החיפוש הפכו לא רלוונטיות עבורם בשל מניפולציות של מקדמי אתרים.
גוגל, כמובילת מנועי החיפוש ובעלת החזון לשיפור תמידי של איכות האתרים באינטרנט, ראתה את הספאם ההולך ומתרבה מצד אחד, ואת האתרים שנחסמים לתגובות מצד שני, והחליטו לעשות סדר בבלגן: הומצאו קישורי ה-nofollow. קישורים אלו הינם קישורים לכל דבר, במובן שלחיצה עליהם מפנה לעמוד המקושר. עם זאת, הרעיון המסתתר מאחורי קישורים אלו, הוא שהם אינם מעבירים כוח לאתר המקושר. כלומר, ספאמר שהחליט להפיץ תגובה בפורום עם קישור אליו, לא הרוויח דבר אם קישור זה הוא קישור מטיפוס nofollow. כך, כמות הספאם ירדה משמעותית, ובעלי האתרים השונים הפסיקו לחשוש ואיפשרו לגולשים להגיב אצלם באתר בחופשיות רבה יותר בטוקבקים ובפורומים.
למעשה, הזחלן של גוגל, כאשר הוא סורק את הרשת ונתקל בקישור, הוא ממשיך משם לזחול לאתר המקושר. לא כך בקישורים עם תג nofollow, אשר בהם לא ממשיך הזחלן פנימה.
קישור nofollow מבחינת הקוד הוא קישור רגיל עם תג זיהוי נלווה, שמציין שמדובר בקישור nofollow.
לאילו מטרות משמשים קישורי נופולו?
במקור, כאמור, צמחה התגית נופולו במטרה להקטין ספאם מפורומים ובלוגים. אך ישנן כמה סיבות נוספות לשימוש בתג נופולו:
- קישורים יוצאים מהאתר - כאשר רוצים לקשר אל אתר אחר ברשת מבלי להפסיד PR ולהעבירו לאתרים אחרים, ניתן להוסיף את המאפיין nofollow.
- קישורים לאתרי שכונה רעה - קישורים מהאתר אל אתרים מפוקפקים כמו אתרי סקס או הימורים פוגעים בדירוג שלו בגוגל. הפיכת הקישורים ל-nofollow יכולה לעזור, אולם עדיף בכלל להימנע מלקשר לאתרים כאלה משתי סיבות: האחת, שמנועי חיפוש אחרים לא מתייחסים למאפיין nofollow והדירוג במנועים אלה עלול להיפגע, והשנייה, שייתכן שגוגל כן עוקבת אחר הקישורים הללו, ולא ברור במדויק מה ההשפעה של זה יכולה להיות.
- קישורים קנויים - לפי חוקי גוגל, חובה להגדיר כל קישור קנוי כקישור nofollow. באופן הזה, גוגל מבטיחים לעצמם שרכישת הקישור נעשתה רק מסיבות פירסומיות ושיווקיות ולא מסיבות של מניפולציה על מנוע החיפוש.
- פיסול PR - למרות שבמקור נועד התג לקישורים חיצוניים, יש המשתמשים במאפיין nofollow בקישורים פנימיים, על מנת לפזר כרצוננם את הכוח הקידומי (מה שמכונה פיסול PR, או Pagerank sculpting). בד"כ נמנעים מהעברת כוח רב לעמודים שאינם רווחיים או אינם מכילים תוכן איכותי, כמו דפי ארכיון או התחברות למערכת. על כך בפרק הקרוב.
PR Sculpting
אתר אינטרנט מקבל את הכוח שלו מקישורים הנכנסים אליו ומחלחל את הכוח הזה פנימה לעמודים הפנימיים שבו. בנייה חכמה של תפריטי ניווט באתר, ויצירת מערך קישורים חכם בתוך האתר, יכולה להביא להעלאה בדירוג של דפים החשובים לנו יותר על פני דפים החשובים לנו פחות. דף פנימי למשל, יהיה שווה פחות מעמוד של קטגוריה ראשית. תכנון יזום של מערך הקישורים באתר על מנת למקסם דירוג של עמודים החשובים לנו יותר, מכונה פיסול PR, או PR Sculpting.
ניתן לדמות את האתר שלנו לסבך צינורות גדול המכיל נוזלים. כל קישור נכנס לאתר הוא מקור נוסף של נוזלים לאותו סבך, וכל קישור פנימי הוא הסתעפות של הצינור. דף שנכנסים אליו הרבה מאוד קישורים (פנימיים וחיצוניים) יהיה חזק יותר (עשיר בנוזל) ואילו דף שיוצאים ממנו הרבה מאוד קישורים (פנימיים וחיצוניים) יהיה חלש יותר. כל הסבך הגדול הזה על הנוזלים שבו, מכונה "מיץ קישורים".
מה קורה כאשר משתמשים בקישור פנימי באתר עם תג nofollow? בעבר, במסגרת פיסול ה-PR, היה שימוש בקישורים מסוג שכזה על מנת לקשר לעמוד פנימי ומבלי להעביר אליו כוח, ובעצם לשמר את הכוח של הדפים החשובים באמת, שחשוב היה לנו לקדמם. אם למשל היו לנו 7 קישורים פנימיים היוצאים מעמוד מסויים, מהם 3 שהם nofollow, אז הכח היוצא מהדף היה מתחלק בין 4 עמודים בלבד, 1/4 מהכוח לכל עמוד המקושר בקישור רגיל. היום, שונה האלגוריתם של גוגל, והכוח המועבר לכל עמוד שכזה יהיה 1/7 בלבד (כלומר רק 4/7 מהכוח בלבד יועבר). הסיבה לשינוי היא מניעה של מקדמי האתרים להתעסק בפיסול PR ולהתמקד בעיקר: השגת קישורים נכנסים והעלאת תכנים איכותיים.
למה עוד טובים קישורי נופולו
פרט לסיבות שהזכרנו לעיל, קישורי נופולו עוזרים לטרגט ביטויים. גם אם נקבל קישורים מאתרים שונים שהם קישורים עם תג נופולו, העוגן של הקישור יכול לשמש את גוגל להבין מה מסתתר מאחורי דף היעד. בנוסף, יש הגורסים כי גוגל לא קוראים כלל קישורים אלו ולא מתייחסים אליהם, אך מנגד יש טענה כי קישורים אלו מייצרים סוג של נראות טבעית לגוגל ובמידה מסויימת כן יש התייחסות כזו או אחרת אליהם. על כן, המלצתנו היא שלא להתאמץ יתר על המידה להשיג קישורי נופולו, אך גם לא להתעלם מהם לחלוטין. אגב, בכלי Google Webmaster Tools, קישורים אלו מופיעים ברשימת הקישורים הנכנסים לאתר כמו כל קישור אחר.